Under de senaste dagarna har ett socialt nätverk vuxit sig allt starkare. Webbplatsen Ello har tagit nätet med storm och beskriver sig själva som ett reklamfritt socialt nätverk. Mediebilden av Ello är delad, på ena sidan har man lyckats skapa ett positivt intryck och hoppas på en stark icke-kommersiell motståndare till Facebook. Andra åsikter är att Ello är utdömda från början eftersom en icke vinstdrivande organisationen inte förväntas klara den hårda branschen.
Ello´s Manifestet
Det här är inget argument för hur framtiden ser ut för den sociala mediasajten Ello. Däremot är det en inblick i en annorlunda form av investering. Denna filantropologi och innovation kan kretsa kring vad nästa stora våg kommer att vara inom sociala medier.
Ello sticker ut från de flesta sociala medier med dess stil, kreativitet och aggressiva marknadsföring. De har utformat ett manifest för att ge användarna en tydlig förklaring hur deras webbplats fungerar:
De går hårt in för att kritisera Facebook och menar att de utnyttjar människor. De menar att de stora sociala medierna ger företag och organisationer en möjlighet att spåra dig som privatperson, informationen används sedan för att kunna utföra en riktad marknadsföring mot dig.
Kritikerna tycker till
Enligt kritikerna är de två största orsakerna till att Ello inte kommer att överleva på nätet, en tro på att de saknar en hållbar affärsmodell. Den första är avståndstagandet till attityden: “Du är produkten”. Kritiken grundar sig i att sociala medier kan inte överleva utan att vara kommersiella. Den andra stora orsaken till kritiken är att Ello är delfinansierat av ett riskkapitalsbolag. Investeringen kan göra att folk förlorar tillit till Ello och deras affärsidé.
Spelar det verkligen någon roll att grundarna innehar en majoritetsandel på cirka 83 procent av Ello, eller att grundarna kommer ifrån en framgångsrik entreprenörsbakgrund? Påverkar det att skaparna använder sina egna värderingar som en grund för att välja vem och var investeringsfonderna kommer ifrån? Man kan ifrågasätter antagandet att företaget kommer per automatik att sälja ut utifrån dessa antaganden. Grundarna dementerar:
“Vi har tagit ungefär 400 tusen från några supervänster, framåttänkande killar från Vermont. Våra investerare är nog de minst onda människor du någonsin kommer att träffa. Vi har aktieägare och en styrelse, men hur ska man annars på ett effektivt sätt hålla dina grundare i schack än ett manifest?”
Framtiden för sociala medier
Det visar sig även att Ello inte har någon avgångsstrategi. Är det inte naivt att inte ha en avgångsstrategi? Carin Cross, en av investerarna, berättar för Gigaom.com att hon håller med om att det kan verka naivt. Däremot belyser han att de inte saknar någon affärsmodell och de som investerare har inga intentioner att förändra Ellos värden. De vill gå i linje med deras löften om sekretess.
Frågan är om detta är bara en tillfällig trend eller om vi håller på att bevittna en ny våg inom sociala medier? Det finns dock en stor andel av finansiärer som ser dagens modeller som föråldrade. Katryna Dow, chef för ett framgångsrikt mediaföretag i Australien, beskriver framtidens sociala medier som: “Respekt för ens privatliv är det nya svarta och att konsumera produkten är mer hållbart än att vara produkten.” Det är dessa entreprenörer och investerare som möjligtvis kommer att bidra till att bygga en bro mellan det gamla och nya investeringsmodellerna .