Ta de första stegen mot etablering av din nya verksamhet.
Drömmen om att kunna försörja sig på sådana arbetsuppgifter man verkligen trivs med – en verksamhet som speglar ens person och intressen, kan förverkligas. I denna artikel presenterar vi en överblick över de initiella steg som är förmånliga att ta vid processen med att starta en ny verksamhet.
Checklista vid start av företag
Har du en stark vision om en ny sysselsättning som du själv har frihet att styra över – en unik affärsidé som du önskar implementera? Genom att driva en verksamhet som du brinner för bäddar du för såväl ekonomisk som själslig framgång, men det krävs en hel del arbete för att kunna nå dina drömmar. Vid etablering av en ny verksamhet råder vi dig att ta följande steg:
- Bestäm om verksamheten ska föregå på hel- eller deltid.
- Etablera en affärsplan.
- Bestäm vilken produkt du ska sälja.
- Fastställ huruvida du har tillgång till nödvändig finansiering.
- Välj en verksamhetsform.
- Välj ett företagsnamn.
- Bestäm om verksamheten ska föregå off- och/eller online.
- Bestäm hur din bokföring ska skötas.
- Välj försäkringar.
- Registrera din verksamhet.
Få mer information kring företagsetablering
Via Arbetsförmedlingen kan du få mer ingående information om vad som gäller vid start av eget företag. För ytterligare information rekommenderas du även att besöka verksamt.se – en webbsida sammansatt av Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket, med samlad information för dig som redan driver eller önskar starta ett eget företag. Du rekommenderas även att ha god kontakt med din bank och andra former av rådgivare såsom bokföringshjälp, revisor eller jurist då du inleder processen med att starta en egen verksamhet. Att utveckla och kontinuerligt underhålla ett nätverk av personer och företag inom den marknad du ämnar ta dig in på är också en viktig ingridiens i ditt företagsrecept.
Förutsättningar för din affärsstrategi
Ett företags affärsstrategi fungerar som den grundläggande idén för alla de aktiviteter som pågår inom verksamheten och även utåt gentemot omvärld, marknad och kunder. När du ska utforma en affärsstrategi för ditt företag rekommenderas du att noga analysera den marknad du önskar etablera dig inom; Hur är marknadens underliggande struktur uppbyggd? Vilka ramverk formar marknaden? Hur har dina potentiella konkurrenter etablerat sig och vilka aktiviteter genomför de regelbundet? Vilka kundsegment utgör marknaden och hur kan du på ett så effektivt sätt som möjligt nå dem med ditt koncept.
De två mest framstående klassificeringarna av affärsstrategier är Porters typologi som fokuserar på kunder och konkurrenter, och Miles och Snows typologi som fokuserar på innovation eller graden av produkt- och marknadsförändringar. Den affärsstrategi du fastställer ska vara grundlaget för och förena de aktiviteter – positionering, val av försäljningskanaler, etablering av image och så vidare, som pågår inom din verksamhet. Satsar du på att sälja en exklusiv produkt till ett högt pris bör du exempelvis välja sådana försäljningkanaler som förmedlar bilden av en högkvalitativ produkt. Är din affärsidé istället att erbjuda ett brett kundsegment en produkt med lågt pris bör du försälja denna genom ett flertal kanaler präglade av priseffektiva processer.
Marknadsformande fenomen
Idag finns tack vare fenomen såsom globalisering och Internet många olika sätt att driva en verksamhet på – ett flertal försäljningskanaler är tillgängliga och konkurrensen inom de flesta branscher är hård. Trots tuffa konkurrensförutsättningar innebär även dessa fenomen en ökad potentiell kundbas och enklare sätt att nå ut till konsumenter på. Genom att våga ta steget och etablera en verksamhet som du brinner för skapar du dina egna förutsättningar för att lyckas och nå framgångar med ditt företagskoncept.