Idag undervisas företagsledningar allt mer i storytelling för det är något som ofta har saknats i deras utbildningar.
Vissa av de mest framgångsrika företagen i värden så som Microsoft, NASA och de världsledande bankerna använder sig av storytelling på flera sätt. För en del företag förekommer det på en hög nivå som exempelvis Nikes företagsledning, där samtliga har specifika kunskaper inom storytelling. 3M har till och med tagit bort sina punktlistor för att presentera sig som företag och ersatt den med strategiska narrativ.
Hur kan storytelling hjälpa en ledare att bli effektivare?
Ett kort och enkelt svar är mer användbart än vad de flesta chefer tror. Storytelling kan exempelvis användas när man ska genomföra förändringar i ett företag eller när man ska pitcha något till sin chef. Man kan också använda sig av storytelling inom mer känsliga frågor, som när man ska hantera en mångfald och interaktion till företaget. En annan orsak som gör storytelling framgångsrikt är att använda sig utav den för att ge de anställda coachning och feedback på ett sätt så att de känner en trygghet och tillhörighet.
Storytelling kan till och med bidra till människors kreativitet och göra så att de återupptäcker sin passion för sitt arbete. Givetvis kan inte storytelling ska användas för varje situation. Man ska anpassa sig till rätt situation för användandet av tekniken, om du exempelvis arbetar med planering av din finansiella situation för ditt företag så kanske du bör använda dig av en finansiell rådgivare istället.
Däremot när du har genomfört din strategi och vill kommunicera ut din vision för företaget för de 20.000 människorna som arbetar på ditt företag, då behöver du en bra historia. Eller när du måste övertala en stol del av sina anställda att stanna kvar. Så storytelling kanske inte alltid för det perfekta verktyget men det är ett utmärkt verktyg för att leda människor.
Varför är konsten att berättande så viktigt att företagsledare?
Man kan bara inte bestämma att människor ska bli mer kreativa eller mer motiverade. Man behöver en bra grund för att skapa detta tillit Ett medel är att leda dem genom att använda sig av bra historier. Det kan låta vagt men ta exempelvis reglerna på ett företag som ingen läser. Däremot så blir de mer intressanta när man läser om någon som bröt mot reglerna och fick sparken. Eller om någon som följde reglerna och fick en befordran.
Vad rekommenderas för ledare som har ett problem med berättande?
Du kanske tänker att ditt företag inte har några historier att berätta. Det finns hundratals olika beprövade berättelser som används av andra ledare för att hjälpa till att navigera i de vanligaste utmaningarna som de står inför. En bra metod är att börja samla på dina egna historier. Skriv ner när något lärdomsfullt och minnesvärt händer dig och de omkring dig. på så vis kommer det födas fantastiska historier som du kommer kunna använda dig av.
7 steg att förvandla din företagshistoria till bra storytelling
Vi blir allt mer mobila individer och trafiken på mobila enheter gick i år ikapp det fasta nätet. Konsumenterna på sociala medier har aldrig vart så stor. människan har aldrig tillbringat så mycket tid uppkopplad och engagerad i vad som sker på sociala medier. Svårigheten blir att väcka ett engagemang för denna stora målgrupp, då de blir allt mer kräsna över vad för information som når dem. är mer involverad än mer intressera än någon.