Under 2015 ökade svenska befolkningens användning av Instagram med 12 procentenheter, vilket innebär att 40 procent av svenska internetanvändare använder sig av Instagram.
Instagramannonseringens framgång
Under sista kvartalet av 2015 ökade annonsförsäljningen på Instagram med cirka 11 000 procent. Ökningen grundar sig i lanseringen av Instagram Ads API (application service programming) i september 2015. API är själv service tjänst som ger företag i alla länder möjlighet att köpa annonsplatser.
Instagram Ads lanserades redan 2014 i USA med möjligheten att annonsera via kanalen. Annonsplatser såldes i början genom personlig kontakt med säljare. Detta resulterade i att endast stora företag som Ben & Jerry’s och Michael Kors hade möjlighet att ta del av annonsplatserna.
Så gjorde Zalando
För att lansera Topshop på Zalando använde de sig av modellen Cara Delevinge, #whereeveryouare och en annonskampanj på Instagram. Annonskampanjen gjorde att de nådde runt 1 miljon unga kvinnor samt som de ökade annons responsen markant.
Så fungerar Instagram Ads
Annonsering via Instagram skiljer sig en hel del från den annonsering man är van att se via till exempel Facebook. Syftet med Instagram annonsering är konvertering mer än direkt säljande reklam. Företag som annonserar på Instagram ska hellre inspirera mottagarna och på så sätt föra dem vidare till deras verksamheter.
Annonsörer använder Facebook for Business för att hantera Instagram annonserna. På så sätt har man möjlighet att enkelt jämföra effekten av Instagramannonserna och Facebookannonserna.
Företagets segment och målgrupper uppsatta för Facebookannonser går även att använda för Instagramannonser. Detta gör att företag enkelt kan utvidga sin digitala marknadsföringsstrategi.
Instagramannoserna finns i tre olika variationer, som bilder, videor eller karusell annonser. Utöver detta har företaget även möjlighet att tillägga så kallade call-to-action knappar som till exempel en länkar till en extern hemsida.
Att tänka på när man skapar en annonsbild till Instagram
1. Bilder av hög kvalité
Först bör man veta att Instagram ställer ganska höga krav på bilderna som används i annonserna, detta för att annonseringen inte ska försämra användarupplevelsen. Det är därför rekommenderat att man använder en systemkamera istället för en smartphone när man tar annonsbilderna. Om man inte har möjlighet att själv producera bilder av hög kvalité kan man överväga möjligheten att använda en bildbank.
2. Sälj inte, inspirera!
Som annonsör på Instagram ska man även tänka på att inte ha en alltför säljande ton på annonsen. Satsa istället på att inspirera mottagaren och på så sätt stärka företagets varumärke och fånga potentiella kunders intresse.
3. Stärk relationen till kunderna!
Det är även rekommenderat att man utöver annonserna använder Instagram aktivt för att vidare stärka relationen till kunderna. Annonserna hjälper Instagram kontot att nå ut bredare och de ska tillsammans skapa en strategisk enhet.