Pop up-butiken är ett butikskoncept som blir allt vanligare. Det är frågan om en tillfällig fysisk butik vars huvudsakliga uppgift är att höja vetskapen om företaget. I samband med att företag idag allt oftare är onlinebaserade har Pop up-butiken blivit en viktig marknadsföringskanal. Det kompletterar på många plan de brister som en onlinebutik har.
Fördelarna med en Pop up-butik är följande:
Kundkontakt
Den största fördelen är att den möjliggör ett fysiskt möte med kunden. Butiken gör det möjligt för människorna bakom företaget att personligen presentera sina produkter och dela med sig av sin information och expertis. Online består kommunikationen endast av e-mail, telefonsamtal, chattar osv. och denna typ av elektronisk kommunikation blir lätt opersonlig. Pop up-butiken däremot möjliggör ett fysiskt möte mellan kund och företag. Ett fysiskt möte engagerar kunderna vilket ökar möjligheterna för att skapa långvariga kundrelationer och lockar också till köpbeslut.
Flexibilitet
Pop up-butiken är en flexibel butiksform. Butikens storlek, läge samt långvarighet är faktorer som lätt går att variera. En Pop up är inte bunden till endast ett ställe för en längre tid utan man kan fritt byta stad och land och på så sätt nå ut till nya kunder och nya marknader. Eftersom butikerna ofta också är säsongsbetonade är det lätt att välja produkter som passar säsongen ifråga.
”Low risk high reward”
I och med dess temporära och flexibla natur är det en ypperlig plattform för att enkelt och riskfritt höja intresset för företaget. Eftersom pop up-butiker sällan varar längre än några månader är det för företaget inte lika riskfyllt att investera i en pop up-butik som att investera och satsa på en stadigvarande butik. Ofta hyrs tomma och oanvända lokaler vilket gör att fastighetsägarna gärna hyr ut till lägre priser. Om det visar sig att intresset för butiken är lågt är det ändå bara frågan om en kort periods förlust. Ekonomiskt sett är konceptet alltså ingen stor risk.
Hype
Pop up-butiker är bra för att skapa hype kring företaget. I och med dess temporära natur blir butiken som upplevelse något exklusivt och intressant. Genom att presentera nya produkter och erbjuda unika upplevelser skapas ett intresse kring butiken vilket ger företaget stor uppmärksamhet och synlighet. Det är ett intresseväckande evenemang som engagera människor både online och offline. Dess viktigaste funktion är nödvändigtvis inte att öka försäljningen på kort sikt utan snarare är det ett marknadsföringsverktyg som skapar synlighet och stärker företagets varumärke.
Branding
Pop up-butiken är en bra kanal för onlineföretag att förmedla sitt budskap och stärka sitt brand. En onlinebutik begränsad då det kommer till att förmedla budskap medan en Pop up-butik är betydligt mera dynamisk. Kundbetjäning, inredning samt evenemang är exempel på faktorer som engagerar kunderna.
För en onlinebutik är alltså Pop up-konceptet en ypperlig marknadsföringskanal. Den tillfälliga butikens styrkor kompletterar väl onlinebutikens svagheter och är därför ett bra marknadsföringsverktyg. För företag är det viktigt att inse att dessa två butikstyper inte skall behöva konkurrera med varandra utan snarare användas för att komplettera varandra. Genom att satsa på respektive butikstypers starka sidor kan man utveckla en optimal blandning av online och offline och på så sätt skapa en stark marknadsföringshelhet.