SWOT-analysen är ett klassiskt verktyg inom marknadsföring, och ger dig en överblick i vilka faktorer som kan påverka ditt företag. SWOT-analysen är uppdelad i två delar; inre och yttre faktorer.
SWOT står för Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats. De inre faktorerna består av Strengths och Weaknesses, och är bitar du själv kan påverka i ditt företag. På andra sidan, de yttre faktorerna, som du själv inte har samma möjlighet att påverka, har vi möjligheter och hot, det vill säga Opportunities och Threats.
Själva analysen går ut på att du listar ut vilka styrkor, svagheter, hot och möjligheter som finns i ditt företag. I och med att du gör detta får du en bild av hur ditt företags värdeerbjudande står sig mot dina konkurrenters. En SWOT-analys kan alltså ses som en början till en konkurrensanalys, och hjälpa dig förstå vilka drag du behöver göra för att kunna slå konkurrenterna som finns på marknaden.
Så här kan en SWOT analys se ut
Om du till exempel har en eller funderar på att öppna en databutik så kan det se ut ungefär så här:
1. Vad har du för styrkor och framgångsfaktorer? (de inre faktorerna)
Styrkor:
– Datorer för alla olika typer
– Stort utbud av olika datortillbehör
2. Vilka svagheter har du eller din produkt som du är medveten om som du känner du behöver förbättra?
Svagheter:
– Dåligt butiksläge
– Litet lager
3. Vilka är dina möjligheter och hur kan du växa?
Möjligheter:
– Skatten på datortillbehör skall minskas
– Skolors användande av datorer ökar stort
4. Vilka hot bör du se upp för och vara medveten om?
Hot:
– De stora kedjorna ger hård konkurrens
– Svårt att få äldre personer som kunder
– Importskatten på elektronik skall höjas
Så lista de styrkor, svagheter och möjligheter som du har samt de hot du har som du bör ser upp för. När du väl gjort detta ser du klart och tydligt vilka åtgärder du kan ta för att sticka ut i mängden och vad som kan ge dig en konkurrensfördel. Det blir då enklare att strategiskt ta fram åtgärder av vad du bör göra för att bygga en fast grund att stå på och utveckla ditt företagande åt rätt håll.